• Wybierz grupy
Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną Przewodnika EduBroker przygotowanego przez firmę EduBroker Sp. z o.o. zgodnie z wybranymi przeze mnie tematami (zgodnie z Ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. z 2002r, nr 144 poz. 1204 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r.).
*pola obowiązkowe

Problem logiczny czy społeczny?

12 listopada 2014


W wielu obszarach biznesu współczesna matematyka i teoria podejmowania decyzji doszły do perfekcji w analizowaniu problemów decyzyjnych, tak aby szybko i sprawnie znajdować ich optymalne rozwiązania. Jak jednak pokazuje praktyka szkoleniowa, wdrażanie tych rozwiązań często napotyka na trudności.

Jedna z tych trudności polega na dużej złożoności i wymaganiach intelektualnych, jakie współczesne systemy wsparcia decyzji stawiają przed swoimi użytkownikami. Zupełnie innym problemem są natomiast społeczne i psychologiczne bariery w użyciu tych rozwiązań. Głównymi wyzwaniami, z jakimi musi się zmierzyć firma w trakcie wdrażania nowych rozwiązań w zakresie podejmowania decyzji i procedur, są przede wszystkim opór przed zmianą oraz nieefektywność pracy zespołu, który z nich korzysta. Co gorsza, są to problemy uniwersalne, które pojawiają się często niezależnie od typu narzędzia i doświadczenia zawodowego pracowników.

W trakcie szkoleń z zakresu psychologicznych mechanizmów podejmowania decyzji organizowanych przez SHTraining od dwóch lat z powodzeniem posługujemy się grą szkoleniową „Kupcy z Fleet Street”. Celem tego narzędzia jest pokazanie uniwersalnych mechanizmów psychologicznych, takich jak posługiwanie się heurystykami i nieumiejętność oceny ryzyka, które niezależnie od wiedzy i doświadczenia uczestników rzutują na końcowy wynik zespołu. Uczestnicy na początku rozgrywki często uważają ją za łatwą – potrafią wyliczyć ryzyko, znają sposób obliczania punktacji, a w każdej rundzie podejmują decyzje bazując na dokładnych informacjach z rynku. Mimo to, wyniki poszczególnych zespołów po kilku rundach gry różnią się znacząco. Fakt, że uczestnicy angażują się w grę i rozwiązywanie postawionego w niej problemu sprawia, że dopiero po pewnym czasie orientują się, jakie błędy popełnili nie na poziomie rozumienia modelu gry, ale na poziomie pracy w grupie. Udział w grze szkoleniowej daje im możliwość doświadczenia na własnej skórze i samodzielnego wypracowania problemów takich jak:

  •  Brak komunikacji w zespole
  •  Ignorowanie niestandardowych rozwiązań
  •  Uproszczone podejmowanie decyzji bazujące na różnych heurystykach
  •  Brak analizy efektywności przyjętego sposobu pracy grupie.

Gra szkoleniowa jest w tej sytuacji najlepszym narzędziem, które pozwala nie tylko dowiedzieć się, ale i poczuć, że skuteczne podejmowanie decyzji zależy nie tylko od wiedzy i doświadczenia, ale także od sposobu pracy w grupie, jej integracji i rozumienia mechanizmów psychologicznych.
 

Autor: Marcin  Łączyński

SHtraining

Polecane artykuły:

  • Gry szkoleniowe- udawane nauczanie czy rzeczywiste podnoszenie kompetencji pracowniczych

    Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki.
    Czyżby?...
    Słowa Glenna Domana z pewnością odnieść można do sposobu, w jaki najszybciej rozwijają się dzieci. Pytanie: czy podwyższanie kompetencji prowadzone w formie zabawy jest słusznym rozwiązaniem w przypadku dorosłych? Na pewno innowacyjnym i coraz częściej stosowanym w firmach, zwłaszcza tych dynamicznie rozwijających się. Dostarczenie pracownikom jednocześnie nauki i zabawy w postaci gry szkoleniowej może przynieść wiele korzyści i znacząco przewyższyć standardową formę szkolenia. W jaki sposób?
     

    SZCZEGÓŁY
  • Treningi modułowe- nowoczesna metodologia szkoleniowa gwarantująca trwałe wdrożenie nabywanych umiejętności

    Czy zwykłe 2-dniowe szkolenia mają sens? Dlaczego po profesjonalnie przeprowadzonym szkoleniu efekty nie zawsze są trwałe, a zmiany bywają tylko chwilowe? Główną przyczyną takiego stanu rzeczy jest postrzeganie szkoleń jako jednorazowe wydarzenie, niczym plaster, który nalepia się na otwartą ranę, który nie leczy, a tylko zasłania i chroni przed dalszymi urazami.

    Powszechnie wiadomo jak badać potrzeby oraz jak sprawdzać atrakcyjność szkolenia po jego zakończeniu wśród uczestników. Co jednak z przygotowywaniem uczestników do procesu zmiany oraz wsparciem ich we wdrożeniu nabywanych kompetencji?
    Lekarstwem na tę dolegliwość jest wprowadzenie regularnego kształcenia rozłożonego w czasie.

    SZCZEGÓŁY